Grubość pokrywy lakierniczej
Grubość pokrywy lakierniczej

Grubość pokrywy lakierniczej

19 października 2016
0 Comments

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Jeśli nie mamy pewności czy samochód faktycznie nie uczestniczył w żadnym wypadku możemy sprawdzić grubość nawierzchni lakieru specjalnym urządzeniem, które nazywamy miernikami grubości lakieru lub grubościomierzami. Co jednak da ta wiedza?

Otóż grubości lakieru fabrycznego wynosi od 80 mikrometrów do 150 mikrometrów. Przy czym na samochodach japońskich i koreańskich warstwa ta jest utrzymywana w okolicach 80 mikronów, natomiast na samochodach europejskich zbliżona jest do 150 mikronów. Warstwa lakieru w niektórych przypadkach może wynosić do 200 mikronów, przy czym ¼ tej pokrywy to ochronny lakier bezbarwny. Nie każdy lakier jest jednak pokrywany warstwą bezbarwną. Lakiery niemetalizowane są cieńsze, ok 80 mikrometrów i nie są pokrywane warstwą bezbarwną. Z kolei lakiery metalizowane posiadają dodatkową warstwę ochronną, tym samym ich grubość jest znacznie większa. W ostatnich latach powłoka lakierowana w nowych samochodach jest cieńsza, ponieważ stosuje się powłoki galwaniczne, które w znacznym stopniu zmniejszają ryzyko korozji.

Różne elementy samochodu mają inną grubość pokrywy lakieru. Im grubsza pokrywa lakieru, tym dany element jest bardziej narażony na ścieranie. Dlatego słupki drzwiowe, progi i elementy pod maską mają znacznie cieńszą warstwę lakieru niż elementy zewnętrzne. Ich wartość może wynosić nawet 60 mikrometrów. Najgrubsza warstwa lakieru powinna pokrywać nadwozie, ponieważ to właśnie ono jest najbardziej narażone na korozję i czynniki szkodliwe takie jak np. sól, którą posypuje się nasze drogi i która może wżerać się w lakier.

Jedna warstwa lakieru nakładana w fabrykach to ok 30-40 mikronów, natomiast u lakiernika wynosi ona ok 60 mikronów. Jesteśmy sami w stanie więc policzyć ile warstw lakieru zostało nałożone na samochód. Jeśli nasz czujnik grubości wskazuje więcej niż 200 mikronów, wtedy możemy wywnioskować, że lakier nie jest już wersją fabryczną i została nałożona dodatkowa warstwa lakieru by ukryć np. zarysowania. Aby wyciągnąć taki wniosek musimy upewnić się, że samochód nie jest stary oraz ręcznie malowany, ponieważ starsze modele, w który warstwa lakieru została nałożona przez człowieka, przekracza ponad 200 mikronów. Jednak tylko w tym w przypadku! Jeśli na czujniku mamy powyżej 350 mikronów wtedy wiemy, że dane miejsce pokryte zostało szpachlą. Położenie szpachli świadczy o tym, że dane miejsce było wyrównywane, więc możemy mieć do czynienia z samochodem, który uczestniczył wypadku. Jak sprawdzić czy nasze przypuszczenie jest słuszne? Jeśli stwierdzisz, że 300mikronów jest np. na prawym i lewym błotniku z przodu oraz na masce, to możesz przypuszczać, że masz do czynienia z samochodem, który był rozbity z przodu itp. Także w miejscach spawania lub zgrzewania, lakiernicy wyrównują powierzchnie szpachla i potem lakierują, w tych miejscach czujnik też wskazuje grubość powłoki ponad 300mikronów. Jeśli elementy były spawane oznacza to, że elementy fabryczne zostały zamienione na inne. Elementy, które były prostowane też są potraktowane szpachlą, a następnie lakierowane i mają dużo większą grubość, gdyż może ona wynosić nawet do 500 mikrometrów. Jeśli nasz czujnik wskazuje mniej niż 80 mikronów może to świadczyć, że potrzebne będzie wykonanie korelacji lakieru poprzez polerowanie maszynowe i nałożenie nowej warstwy lakieru.

Podczas oceny stanu grubości pokrywy lakierniczej należy dokonać pomiaru tego elementu w kilku różnych miejscach. Pomiary mają prawo różnić się miedzy sobą nie więcej niż do 30 mikronów, gdy mamy do czynienia z fabryczną pokrywą lakierową. Pomiary należy wykonać dokładnie oraz przy pomocy instrukcji obsługi, która jest dołączona do każdego czujnika, by z powodu źle dokonanych pomiarów nie wysnuć fałszywych wniosków na temat stanu technicznego sprawdzanego samochodu. Najlepiej jednak dokonywanie pomiarów zostawić dla fachowców, którzy zajmują się tym na co dzień.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Salon samochodów używanych z gwarancją mechaniczną. Tylko u nas otrzymasz raport CEPIK, pomiar lakieru, wideo prezentację oraz gwarancję mechaniczną. Ponadto sprawdzisz wybrany egzemplarz na stacji diagnostycznej przed zakupem! Kupuj tylko sprawdzone samochody!
Copyright © 2021. All rights reserved.